България

Не бих се учудил в Руския храм в София да има и подслушвателни устройства

Изведнъж след изгонването на руските шпиони в расо фокусът ни на размишление се прехвърли именно върху това чия собственост е храмът, кой има право да назначава свещениците и кой може да извършва богослужението. Руското посолство изважда всякакъв вид аргументи, стигна се и до Архива, за да защити своята теза. Другата страна по казуса – БПЦ в лицето на Софийска митрополия – не излиза с никаква документация, а само с изявление на патриарха, че е назначил четирима свещеници, които обаче не могат да служат, тъй като храмът е заключен от Руското посолство. Важно е да правим разлика и да разграничаваме каноничния статут на храма от юридическия, т.е. правния. С правния статут се занимава българското гражданско право, т.е. вещното. Относно каноничния статут, с нго се занимават свещените канони на Църквата. Там е посочено кой има и кой няма юрисдикция. Не е задължително да има съвпадения на правния с каноничния статут. Ако приемем, че Руската държава чрез Руското посолство е собственик на храма, това не означава, че задължително Руският храм е под юрисдикцията на РПЦ и обратното – ако собственик е БПЦ, също не е задължително юрисдикцията да бъде и нейна. Не може да се слага знак за равенство между правния и каноничния статут, коментира с пряко включване за Алтернативата журналистът Йордан Георгиев.

Подкрепете проекта Алтернативата на https://alternativata.bg/donations/za-alternativata/

Благодарим ви за даренията в PayPal и по директната сметка на сдружението Алтернативи и Анализи IBAN BG58UBBS80021090022940

Казусът с подворието е доста интересен. По принцип трябва да се казва не подворие, а представителство на РПЦ в София. Друг е въпросът дали тя има право на такова представителство. Единствено БПЦ може да упражнява юрисдикция на територията на РБ. Това означава, че друга поместна църква, каквато е руската, не може да има свой храм като юрисдикция на територията на друга юрисдикция. Храмът, който има РПЦ е във време, в което Българската екзархия е схизматична и съгласно свещените канони на ПЦ, тя не е част от православна църква. До 1945 г. територията на Царство България е била канонична територия на Вселенската патриаршия. Тя обаче не е могла да упражнява каноничните си права, заради насадена омраза между българи и гърци – между Екзархията и Патриаршиата, – в което има пръст именно Руската църква. По тази причина създават храм, в който руснаците да се черкуват и тогава той е бил под юрисдикцията на Руската патриаршия.
Като гражданин, християнин и богослов си задавам въпроса къде е Светият синод толкова години и защо толкова късно реагираха на този въпрос. Не е допустимо синодът на БПЦ да се свиква на 3 октомври. При такива извънредни ситуации практиката във всички поместни църкви е максимум до ден-два да се свика извънреден синод, а не да се изчаква редовният две седмици след случилото се. Така омаловажават въпроса и показват неуважение към българското общество, защото всеки анализатор по студията говори различни неща и обърква гражданите.
Не бих се учудил в Руския храм в София да има и подслушвателни устройства. Това е честа и редовна практика на РПЦ от десетки години. Тя изпраща свои представители в дадена поместна църква с няколко задачи, напр. да шпионира с какви високопоставени лица се срещат митрополити и патриарх. Тази информация се предава по обратен ред, за да могат те да изградят своята стратегия и да атакуват и пускат интриги в стил „разделяй и владей“ в самата ПЦ в световен мащаб. От друга страна руският представител архимандрит Васиан Змеев заедно с помощниците си имаха задачата да правят точно обратното – да създават разделение межди БПЦ и Вселенската патриаршия; да не се признае автокефалията на Православната църква на Украйна; и да има намеса по отношение на църковния въпрос в РСМ – т.нар. тяхна Македонска ПЦ, която да бъде призната по начин, по който Кремъл иска. И за съжаление БПЦ я призна по начин, по който иска Кремъл. Змеев беше изгонен от РСМ именно поради такива дейност. За съжаление БПЦ вместо да бъде на страната на истината и да не участва в този спор, влезе в него и беше подавана като топка между Руската и Сръбската църква.
В БПЦ в момента има ново явление, а именно децата на агенти на ДС – младите митрополити: пловдивският Николай, видинският Даниил и др., завършили до един в Московската академия.


Мястото на формирования като Казашка станица (от 2010 г.) изобщо не е в БПЦ. Те нямат нищо общо с Православната църква, а са създадени често по политически причини. Няма какво да бранят, защото този, който единствен може да брани своята църква, е самият Христос, както казва и самото Евангелие. Те идват от по-фанатични образувания – паравоенни и парацърковни – и са нещо като православни джихадисти и талибани, имащи чисто поръчкова функция.
Спорът трябва да завърши мирно от гл. т. на нашата национална сигурност. ДАНС и Прокуратурата трябва да се разровят много на дълбоко и да проверят кои са вербуваните лица. Защото изгонването е само 20-30% от свършената работа. Трябва да изкореним руската отрова, посочи в заключение Георгиев.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *